Patērētāju un pacientu tiesību aizsardzība
Palīdzība strīdos ar patērētāju un palīdzība patērētājiem strīdos, kur tiek aizsarkartas patērētāju tiesības, tāpat arī sniegšu atbalstu pacientu tiesību aisardzībā. Nodrošinu arī interešu aizsardzību gadījumos, kad persona vēlas saņemt pakalpojumu, kas ir valsts vai pašvaldības funkcija, piemēram, pamatizglītības nodrošināšana bērnam, vai arī personām ar invaliditāti vai ar garīga rakstura traucējumiem, kuriem nepieciešams saņemt atbilstošu invaliditātes grupu, vai iegūt kādu citu statusu vai pretendēt uz cita vieda pakalpojumu,
Patērētāju tiesības
Aizstāvu pakalpojumu sniedzēju un preču pārdevēju intereses, kā arī aizstāvu patērētāju intereses. Palīdzu strīdā iesaistītajām pusēm panākt izlīgumu, viecinot objektīvi taisnīgu situācijas risinājumu.
Patērētāju tiesību aizsardzība un juridiskā palīdzība patērētājiem:
- palīdzība strīdos par preces un pakalpojuma kvalitāti (neatbilstība līguma noteikumiem);
- patērētāja iesnieguma-pieprasījuma un pretenziju sagatavošana pret preces pārdevēju vai pakalpojuma sniedzēju;
- konsultācijas par patērētāju tiesību aizsardzību;
- nepieciešamo dokumentu analīze un izskaidrošana (netaisnīgi līguma noteikumi, tiesības atteikties no līguma, distances līgumu izpilde);
- brīdinājumu un prasību par zaudējumu noteikšanu un piedziņu sagatavošana;
- iesnieguma sagatavošana iesniegšanai Patērētāju tiesību aizsardzības centrā;
- aviopasažieru tiesību aizsardzība, atcelto un aizkavēto lidojumu kompensāciju pieprasīšana. (t.sk. kompensāciju pieprasīšana no Smartlynx).
Juridiskā palīdzība preču pārdevējiem vai pakalpojumu sniedzējiem:
- konsultācijas preču pārdevējiem un pakalpojumu sniedzējiem par patērētāju tiesībām;
- atbildes sagatavošana uz patērētāja saņemto sūdzību, pieteikumu-pieprasījumu par līguma noteikumiem neatbilstošo preci vai pakalpojumu;
- patērētāju tiesībām atbilstošu līgumu un citu dokumentu analīze, jaunu līgumu un citu dokumentu izstrādāšana;
- palīdzība preces pārdevēja vai pakalpojumu sniedzēja interešu pārstāvēšanā, t.sk. Patērētāju tiesību aizsardzības centra lēmumu, kā arī citu valsts pārvaldes un pašvaldību institūciju lēmumu apstrīdēšanā.
Pacientu tiesības
Palīdzu risināt ar pacientu tiesībām saistītas problēmas, palīdzēšu novērtēt un izanalizēt situāciju, sagatavošu nepieciešamos iesniegumus vai iesniegumu par iestādes lēmuma apstrīdēšanu. Sekmīgi ir apstrīdēti Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisijas (VDEĀVK) lēmumi, kur nepamatoti tika noņemta invaliditāte vai nonteikta neatbilstoša invaliditātes grupa.Pacientu tiesību aizsardzības nodrošināšanai var nākties risināt strīdus situācijas par piekļuvi medicīniskai palīdzībai, tāpat nevar atņemt pacientam tiesības par ārsta un ārstniecības iestādes izvēli, kā arī saņemt informāciju par ārstēšanu un pieņemt lēmumus piekrist šādu pakalpojumu saņemšanai vai nē, lūgt nodrošināt personas datu aizsardzību, konfidencialiāti.
Nākotnes pilnvarojums un citas pilnvaras
Palīdzēšu izanalizēt un ieteikt vēlamo risinājumu, kad pacienta veselības īslaicīgu vai ilgstošāku veselīlbas problēmu dēļ pati persona nevar sevi pārstāvēt ikdienas darījumos, atkarībā no situācijas tas var būt parasts pilnvarojums, nākontes pilnvarojums vai nopietnākos gadījumos arī būtu nepieciešams nodibināt personai aizgādnību.
Ikdienas jautājumu risināšanai var sagatavot pilnvaru saturu šādiem pilnvaru veidiem kā:
- speciālpilnvara – uzdod vest atsevišķas un noteiktas lietas (piemēram, nopirkt automašīnu);
- universālpilnvara – uzdod pārzināt visas pilnvarotāja lietas, izņemot tās, kas ir ļoti personiskas (piemēram, nav iespējams taisīt testamentu vai noslēgt laulības līgumu);
- ģenerālpilnvara – uzdod pārzināt tikai zināmas šķiras lietas (piemērm, nopirkt konkrētu dzīvokli, noslēgt tā apsaimniekošanas līgumu, izīrēt, pārdot vai ieķīlāt u. c.);
Persona var pie notāra notariālā akta formā taisīt nākotnes pilnvarojumu – t.i. pilnvarnieks ir tiesīgs pārstāvēt pilnvaras devēju situācijā, kad viņš veselības vai citu iemeslu dēļ būs zaudējis spēju saprast un vadīt savu rīcību. Saskaņā ar Ārstniecības likumu Nākotnes pilnvarojuma līgums stāsies spēkā tā noslēgšanas dienā, bet pilnvarnieks savu darbību būs pilnvarots uzsākt ar brīdi, kad Ārstniecības likumā noteiktā kārtībā tiks izsniegts ārstu komisijas atzinums.
Saskaņā ar Pacientu tiesību likuma 6. panta septīto daļu, ja pacients ir pilnvarojis citu personu viņa vietā
- piekrist ārstniecībai kopumā vai ārstniecībā izmantojamajai metodei;
- atteikties no ārstniecības kopumā vai ārstniecībā izmantojamās metodes;
- saņemt informāciju saskaņā ar Pacientu tiesību likuma 4. pantā noteikto, tad pacientam ir jāinformē ārstniecības iestāde par šādu pilnvarojumu vai jāizdara attiecīgs pilnvarojums vienotajā veselības nozares elektroniskajā sistēmā.
Rīcībspējas ierobežošana un aizgādnības nodibināšana
Sniedzu atbalstu rīcībspējas ierobežošanas jautājumos. Esmu rīcībspējas ierobežojuma Civillikumā grozījumu izstrādes autore, tāpēc palīdzēšu novērtēt situāciju, sniegt tās analīzi un ieteikumus tālākai rīcībai. Rīcībspējas ierobežojumus tiesa var noteikt un iecelt aizgādni personām, kurām ir garīga rakstura traucējumi vai citi veselības traucējumi saskaņā ar Civillikuma 357. pantu, ja tas nepieciešams šīs personas interesēs un ir vienīgais veids, kā tās aizsargāt.
Savukārt personām izlaidīgas vai izšķērdīgas dzīves dēļ saskaņā ar Civillikuma 365. pantu paredz, ka personām, kuras, izlaidīgi vai izšķērdīgi dzīvojot, kā arī alkohola vai citu apreibinošo vielu pārmērīgas lietošanas dēļ draud novest sevi vai savu ģimeni trūkumā vai nabadzībā, tiesa var noteikt rīcībspējas ierobežojumu un nodibināt aizgādnību.